top of page
2024-03-27_station bergweg_270_michèle margot.jpg

POP UP:
BOOIJ KAASMAKERS

7 GENERATIS ROUWMELKSE KAZEN OP PLAnK OF TUSSEN BROOD.

WOENSDAG — ZONDAG: 12:00 — 22:00

2024-03-27_station bergweg_293_michèle margot.jpg

DIT IS BOOIJ KAASMAKERS

De ‘wielen’ worden uitgepakt, de pickles opgesteld. Team Booij is bijna klaar voor de strijd. Morgen opent hun pop-up in Station Bergweg en de verwachting is dat ze het druk zullen hebben. We hebben geluk dat ze ons tussen de bedrijven door vast een kijkje achter de schermen willen geven.

 

Aan het woord niemand minder dan Marijke Booij, telg uit de zevende generatie van de kaasmakersfamilie en dus de persoon bij uitstek om ons alles te vertellen over Rotterdams favoriete zuivelproducent. Althans, Rotterdams? Streefkerk is where the magic happens, op een klein half uurtje toeren vanaf Station Bergweg.

 

Als kind speelden Marijke en haar broer in de kaastobbes, maar eenmaal volwassen wist Marijke niet hoe snel ze weg moest komen uit het conservatieve dorp in de Alblasserwaard. Het werd de Hotelschool in Maastricht en daar bleef ze hangen totdat haar vader belde: “Hij was zijn pensioen aan het regelen en vroeg me of ik interesse had in het familiebedrijf. Dat werd op mijn 26ste dus toch weer een enkeltje Streefkerk”, lacht Marijke. “Kijk, het bedrijf heeft een lange historie en ook al was het nooit mijn bedoeling, het voelt heel bijzonder om die schoenen te mogen vullen. Mijn ouders hebben ons daar ook heel vrij in gelaten, die zeiden: nu is het jullie bedrijf, wij gaan op vakantie!”

Marijke vervolgt: “Mijn broer Willem heeft het agrarische deel overgenomen van mijn vader. Ik zorg, net als mijn moeder, voor de kaas. Jarenlang haalde ik de melk én het economische advies bij mijn broer. Hij is zo’n andere ondernemer dan ik, daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Inmiddels is hij naar Drenthe verhuisd, maar omdat wij een hyperlokaal product willen blijven maken, zijn we gaan samenwerken met twee andere boeren uit Streefkerk, een voor de koe- en een voor de geitenmelk. Extra leuk is dat zij wat meer oog hebben voor de natuur en biodiversiteit en dat zorgt, naast een beter milieu, ook voor een rijker smakende kaas.”

Eenmaal in de business merkte Marijke al snel dat de voedselketen ontzettend onrechtvaardig vond. Marijke: “Boeren worden niet per se eerlijk beloond voor het eten dat ze produceren, dat is nog altijd een actueel topic natuurlijk. Daar wond ik me zo over op dat ik me stortte op voedselinitiatieven als de Rotterdamse Oogstmarkt en de Groene Hart-coöperatie, die opkomen voor het belang van boeren. Zodra je als maker namelijk je kaas verkoopt via een normale coöperatie, dan wordt het rijpingsproces uitgevoerd door een tussenpersoon en verlies je al je zeggenschap over het eindproduct.”

“Ja,” geeft Marijke toe, “ik schop graag. Ik ben rebels en ik maak me hard voor collega’s in de sector. Booij redt het wel, want wij hebben door alles zelf te doen echt een naam opgebouwd. We waren onderdeel van de Fenix Food Factory, leveren aan toprestaurants als De Matroos en het Meisje en Renilde, maar ook aan koffiebarretjes als Harvest. We zitten bij Rechtstreex en runnen zelfs zelfs een eigen horecazaak bij de boerderij. Ik zou zelfs niet veel meer willen groeien; we hebben nu twintig medewerkers om te managen, ’t is even goed zo.”

Als we ons afvragen hoe Marijke’s dag er dan uitziet, antwoordt ze: “Het lijkt cliché, maar er is echt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat iets te doen op een boerderij en met de huidige technieken is dat zelfs het hele jaar rond. Vroeger was kaas een seizoensproduct. Het werd alleen in de zomer gemaakt, want in de winter stonden de koeien ‘droog’. Pas in de lente, wanneer ze kalfjes kregen, gaven ze weer melk. Daar werd de beroemde graskaas van gemaakt. Enfin, mijn dag begint met het voeren van de dieren en daarna haal ik de melk op. Daarmee kunnen ze dan in de kaasmakerij aan de slag. Dan breng ik de kids naar school en als ik terug ben is er bureauwerk te doen. Vaak ben ik ’s middags onderweg voor afspraken of leveringen bij klanten. Van de twintig medewerkers werken er vier aan de kaasproductie en de rest werkt aan de voorkant. Het verkopen van kaas is nou eenmaal veel meer werk dan het maken”, lacht Marijke.

 

Wat voor kaas maken ze zoal bij Booij? Marijke’s ogen glimmen: “We hebben zo’n 30 vaste soorten, waarvan de meeste hard zijn, maar ook feta, roomkaas en boter behoren tot ons repertoire. Omdat we van experimenteren houden, maken we ook iedere maand een special. Net als wijn moet je kaas trouwens regelmatig keuren; een proces waar je geduld voor moet hebben, want de jongste die we verkopen is zes weken oud, de oudste 26 maanden. Toen ik veertien jaar geleden instapte had ik écht niet verwacht dat kaas zoveel zou brengen. Een eigen bedrijf is soms echt pittig, er zijn ups en downs, maar kaas heeft me nog nooit teleurgesteld.” Haar all-time favourite? “Dat is alsof je me vraagt te kiezen tussen mijn kinderen, maar vooruit, ik ga voor de Buurenkaas van ruim een jaar. Die is gemaakt naar het originele recept van mijn familie, dat al minstens vijftig jaar oud is. Ik dacht dat ik ’m zelf nóg beter kon maken, maar nee, het bleek perfect.”

 

Marijke en haar team zijn al vanaf dag één fan van Station Bergweg en komen het bestaande assortiment een maand lang aanvullen met borrelsnacks op basis van zuivel. Marijke vertelt: “We serveren brood met geklopte venkel- of chiliboter. Ideaal voor de lunch zijn onze twee soorten tosti’s: een met daslook en een met zelfgemaakte kimchi. Bakkerij van der Heijden verwerkte onze kaas in bitterballen en kroketjes. Die van geit eet je met een zoetzuur van biet, die van koe met cornichons en de kroketten krijg je op een verse brioche. Als klap op de vuurpijl is er natuurlijk ons ‘beroemde’ kaasplankje. Met een beetje geluk kun je iedere week een andere samenstelling komen proeven. Natuurlijk is die uitstekend te combineren met een glas natuurwijn van Bar Pekel, een amberkleurig biertje van Eurobrouwers en zelfs, ja écht, met een cocktail van Arc. Wist je dat Espresso Martini en blauwschimmelkaas bijvoorbeeld een fantastische match is?”

De pop-up van Booij Kaasmakers bij Station Bergweg is geopend van 27 maart t/m 21 april, maar hun gezellige boerderijwinkel is het hele jaar door de place to be voor de mooiste zuivelproducten van de streek en een leuk uitje met (klein)kids.

2024-03-27_station bergweg_103_michèle margot.jpg
bottom of page